Vraťme se ale k prevenci. Jaká forma je vhodná pro děti a teenagery?
„Základem je podporovat dítě v jeho zdravém sebevědomí a sebepojetí, aby nemělo strach z chyb, umět mu pomoci najít cestu, jak překonat překážky a náročné situace, podporovat u něj převzetí větší zodpovědnosti za svůj život, než jaký v dnešní době děti mají. Je třeba vysvětlit, že náročné situace k životu patří a je třeba se naučit je zvládat. Dále je nutná psychická hygiena, v tom se děti od nás dospělých neliší. My jim ale musíme jít příkladem.
Ukázat jim, že vedle množství povinností si nacházíme čas na odpočinek. Děti pak tento model automaticky převezmou. Začít můžete například tím, že je nebudete hned po příchodu ze školy nutit dělat domácí úkoly. Dejte jim čas vydechnout, zrelaxovat, zažít něco jiného. My, dospělí už víme, že nemůžeme stihnout všechno a jak důležitý je čas jen pro nás samotné. Děti to ale vnímat nemusí. Jsou případy, kdy jsou 16leté děti zoufalé z toho, že ještě nic pořádně nedokázaly. Bývají ovlivněny tím, co vidí na sociálních sítích a neuvědomují si, že všechno má své limity a svůj čas. Musíme jim pomoci nastavit očekávání a hodnoty odpovídající jejich věku.“
Co podle více dnešním dětem nejvíc chybí?
„Podle mě je to psychická odolnost a emoční inteligence. Osobně bych byla za zavedení povinného předmětu na toto téma již od první třídy základní školy. Jsem přesvědčena, že by to udělalo obrovskou službu a mnoho dětí by nemuselo řešit problémy, kterými si v této době procházejí.“
zdroj :gettyimages.com