Dopady na maloobchod a služby Tato situace má značný dopad na maloobchodníky a poskytovatele služeb, kteří se musí vyrovnat nejen s poklesem tržeb, ale i s rostoucími náklady na energie a další provozní výdaje. Mnohé podniky stojí před obtížným rozhodnutím, jak reagovat na tuto situaci, přičemž některé jsou nuceny snižovat své marže nebo dokonce ukončovat svou činnost.
Trh reaguje na tuto situaci různě. Zatímco někteří obchodníci se snaží nalákat zákazníky agresivnějšími marketingovými kampaněmi a slevami, jiní se zaměřují na zlepšení online služeb a digitalizaci svých podniků. Avšak s přetrvávajícím trendem šetření ze strany spotřebitelů jsou vyhlídky na rychlé oživení trhu nejisté.V předvánočním období, které je tradičně spojováno s rostoucími tržbami a optimismem, čelí čeští obchodníci definitivnímu zklamání. Lidé neutrácejí tak, jak bylo očekáváno, a trend šetření naznačuje, že i nadcházející vánoční svátky nezvrátí současný pokles v maloobchodu a službách. To může mít dlouhodobé důsledky nejen pro ekonomiku, ale i pro samotnou strukturu maloobchodu a poskytování služeb v České republice.