Kromě akademických aspektů byly školy také místem, kde se učilo poslušnosti a kázně. Žáci byli hodnoceni nejen podle akademických výsledků, ale i podle politické spolehlivosti a účasti v organizaci Pionýr. Tyto faktory měly zásadní vliv na možnosti dalšího vzdělávání na středních a vysokých školách, což často znevýhodňovalo studenty z „nepoliticky spolehlivých“ rodin.Systém byl sice efektivní v udržování kázně a pořádku, ale za cenu velké omezení svobody a osobního rozvoje studentů. Retrospektivně lze konstatovat, že i přes určité výhody, jako byla nižší míra školní nekázně, byly dopady tohoto systému na individuální a společenský rozvoj spíše negativní.
Kam dál?
- Zavzpomínejte na život v 70. a 80. letech v Československu
- Fronta na všechno, nedostatek a nekvalitní potraviny. Jaký byl život v socialistickém Československu
- Tyto věci pochopí pouze ten kdo byl dítětem v 60.,70.,80., nebo 90. letech
- Obchodní dům Bílá labuť slaví 85 let. Dnes už je jen odleskem minulé slávy