Definitivní zklamání obchodníků. Lidé neutrácejí ani před vánočními svátky

1244
Sdílejte
Woman shopping at the supermarket

Vánoce jsou obvykle obdobím, kdy se očekává nárůst výdajů domácností a zvýšená spotřeba, což bývá klíčové pro mnohé maloobchodníky a služby.

Avšak letošní rok přinesl pro mnohé podnikatele v České republice definitivní zklamání. Statistiky a průzkumy trhu ukazují, že i v předvánočním období lidé utrácejí méně než v minulých letech, a to navzdory očekávání, že se situace po pandemii a s opadající inflací začne pomalu zlepšovat.

Ekonomické klima v Česku, podobně jako v mnoha dalších zemích, ovlivňuje nejistota, způsobená nejen dlouhodobými dopady pandemie COVID-19, ale také rostoucí inflací, energetickou krizí a geopolitickými napětími. Tyto faktory mají bezprostřední dopad na kupní sílu a spotřební chování občanů. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) došlo v oblasti maloobchodu k meziročnímu poklesu tržeb o 1,4 procenta, zatímco sektor služeb zaznamenal ještě větší výpadek, a to o 4,7 procenta. Překvapivě i prodej potravin, který bývá většinou odolný vůči ekonomickým výkyvům, vykázal pokles.Změny ve spotřebitelských trendech Spotřebitelé se stávají obezřetnějšími a jejich nákupní zvyklosti se mění. Více než kdy jindy se nyní zaměřují na nezbytné výdaje a šetří na položkách, které nejsou považovány za základní potřeby. To se odrazilo zejména v poklesu prodeje oděvů, obuvi a ubytovacích služeb. Na druhou stranu e-commerce sektor i nadále prosperuje, což naznačuje, že pandemie zrychlila přechod k online nakupování.

Kam dál?

Žena se rozhodla pro odvážný experiment. Smíchala několik samoopalovacích krémů, aby získala. Výsledek vyděsí i ty nejotrlejší

Začala nová reality show Zrádci! Tohle se TV Prima povedlo, nová hra opravdu baví

Opilý rakouský chirurg způsobil dopravní nehodu, když cestou do práce srazil cyklistu. Pak šel na sál a operoval tři pacienty

Celoživotní láska: Narodili se ve stejný den, přežili spolu tak krásných 75 let a odešli spolu do nebe pouze s rozdílem jediného dne…

Německý řetězec drogerií Müller míří do Česka. Hledá zaměstnance a nabízí platy i přes sto tisíc korun

Další články