Vánoce jsou obvykle obdobím, kdy se očekává nárůst výdajů domácností a zvýšená spotřeba, což bývá klíčové pro mnohé maloobchodníky a služby.
Avšak letošní rok přinesl pro mnohé podnikatele v České republice definitivní zklamání. Statistiky a průzkumy trhu ukazují, že i v předvánočním období lidé utrácejí méně než v minulých letech, a to navzdory očekávání, že se situace po pandemii a s opadající inflací začne pomalu zlepšovat.
Ekonomické klima v Česku, podobně jako v mnoha dalších zemích, ovlivňuje nejistota, způsobená nejen dlouhodobými dopady pandemie COVID-19, ale také rostoucí inflací, energetickou krizí a geopolitickými napětími. Tyto faktory mají bezprostřední dopad na kupní sílu a spotřební chování občanů. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) došlo v oblasti maloobchodu k meziročnímu poklesu tržeb o 1,4 procenta, zatímco sektor služeb zaznamenal ještě větší výpadek, a to o 4,7 procenta. Překvapivě i prodej potravin, který bývá většinou odolný vůči ekonomickým výkyvům, vykázal pokles.Změny ve spotřebitelských trendech Spotřebitelé se stávají obezřetnějšími a jejich nákupní zvyklosti se mění. Více než kdy jindy se nyní zaměřují na nezbytné výdaje a šetří na položkách, které nejsou považovány za základní potřeby. To se odrazilo zejména v poklesu prodeje oděvů, obuvi a ubytovacích služeb. Na druhou stranu e-commerce sektor i nadále prosperuje, což naznačuje, že pandemie zrychlila přechod k online nakupování.